Kristalläpple – en härlig releasekväll

20130912-140733.jpg

20130912-140716.jpg

Solen hängde kvar, strålade ikapp med en förlagskollega, modig kvinna, en Ebba Range. Releasebalunsen för den vackra Kristalläpple hölls på Östermalm, inte långt från platsen där jag och författarinnan sågs för första gången. Då var det skrivmingel med Ann Ljungberg. Jag bar på ett hemligt erbjudande i mitt hjärta som jag inte kunde prata om. Jag och Ebba pratade med gemensamma vännen Åsa Hellberg, skulle senare åt samma håll utanför lokalen. Nerför backe frågar hon mig: så, vad gör du här?
Jag skriver. Svarade jag. Och hon fnissade lite och tyckte att ja det var väl själva poängen med ett skrivmingel.
Vi hann inte prata mer än så. Men dagen därpå var den berömda releasen för Susanne Boll. Där jag fattade att Ebba hörde ihop med Nina. Hon som var min hemlighet.

Nu håller jag äntligen den vackra boken i min hand, jag började läsa redan på efterfesten igår. Man kan liksom inte låta bli.
Releasen var underbar, Ebbas och Ninas tal, de galet trevliga gästerna, den vackra innergården i Villastaden. Det är en stark berättelse Ebba delar med oss. En bok om det tabubelagda ämne ett självmord ofta anses vara. I sitt tal berättade hon att skrivprocessen hjälpt henne att förstå, att begripa, att det inte var hennes fel att brodern valde att lämna. Inte hennes skuld att bära. Litet Förlag fortsätter att rada upp starka romaner om stora ämnen.
Igen: det är en sån ära att få vara med.

20130912-140654.jpg

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

