Om att vara rädd för kritiken

höjd2

Mm, nu är jag ju i det där fluffiga, som jag pratar om, det där: ”Åh vad du är duktig som skrivit en roman. Och blivit antagen! Åh!”.

För det tyder (oftast) på att man har disciplin och någon form av talang om man skrivit 300 sidor som kommit igenom nålsögat. Vilket ju är himla fantastiskt.

Men i april kommer det där bytas ut. Alla kommer inte tycka lika. man kan inte invända så mycket mot att det är en prestation att ha skrivit och fått ut. Men man kan ha en jäkla massa olika åsikter om hur historien upplevs när man läser den. Många kommer säkert gilla och ogilla olika. Och det är fine så klart, alla älskar inte allt (även om de borde!!;) och givetvis gäller det även min roman. Jag kommer bryta ihop och fly till ön varje gång någon sågar, kanske ska meddela Waxholmsbolaget det så vi får tätare turtrafik?

Men en grej har oroat mig lite extra.

Tänk om någon skriver att jag skapat underhållning av och banaliserat ett tungt ämne. Tänk om någon anser min historia vara blask. Hånfull, ett tramp på de som drabbats i verkliga livet. Då tror jag inte ens att en ö hjälper.

Men så häromdagen, ett svar på tal från Ingela Lundskog, som arbetar på Stadsbiblioteket i Västerås och bokbloggar. Dvs LÄSER extremt mycket. Jag frågade för en tid sedan om hon orkade läsa mitt manus och när jag sen undrade om min rädsla var befogad svarade hon:

”Tvärtom, du lyfter ett tabubelagt ämne på ett mycket bra sätt; allt annat än underhållning om du förstår mig rätt”

(och så skrev hon visst också)

”Åhhh! Nu har jag läst ut och älskar din bok! Jag har snyftat flera ggr och motvilligt släppt ifrån mig då vardagen krävt mitt fokus på annat håll. Det är ett väldigt gott betyg när det gäller mig!”

Nu är jag lite lugnare. Mycket förvånad, lättad och extremt tacksam, tacksam, tacksam! Vi har aldrig träffats jag och Ingela men efter över ett år av dejtande i sociala medier bör det bli DAGS tycker jag.

Västerås ni får besök av Libris inom snar snar framtid.

7 thoughts on “Om att vara rädd för kritiken

  1. Så himla gulligt och fint skrivet ❤
    Du har verkligen en förmåga att uttrycka dig i skrift.
    Jag ser fram emot besöket av Libris i Västerås men allra mest ser jag fram emot då vi – äntligen – ses!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

