En tolvåring och Gripe. Och Vallin.

20130824-074232.jpg

Så en dag i början av sommaren. Jag släntrade ner till stranden, solen bländade milt, havet och glitter och allt det där. Ensamma på stranden en familj. En vacker dotter med bok bredvid. Som plötsligt bländade mer än sol.
Maria Gripe.
En flicka i tolvårsåldern med en stor författare under armen.
Var kände jag den lyckan förut? Maria ett sting från barndomen, från mystik med tordyvlar. Men jag mindes något mer nyligen, hjärtat mindes.
Just det. Erika Vallin.
En kväll på Forma Books fick jag träffa denna fantastiska kvinna, som ett väsen, lite. Pga oerhört skör, vacker och enormt begåvad. Och sägs vara vår nästa Maria Gripe.
Flickan på stranden fick genast Erikas ”Flickan vid Glastornet”av mig. Häromdagen fick jag den åter. Med ett lyriskt ”Så bra! Och vet du, hon har skrivit en till!”.
Att se denna unga vackra tjej brinna för litteratur.
Det blev ett mycket fint resultat av en bloggträff hos B Wahlströms.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

