Jag trodde jag ville ha lya i Antibes, nu drömmer jag om radhus i Borås

20130808-091948.jpg

20130808-091354.jpg

En sån fantastisk dag det var igår. 05:30 gick buss 56 från Sibyllegatan, tåget mot Herrljunga 45 minuter senare. Det var jag och treåringen. När vi bytt till Västtrafik och rullade genom Frufällan kände jag igen mig. Möttes på station av fantastiskt trevlig tjej i mycket snygg bil. Loggan gör mig varm, den också. Vi åkte till Fristad, ”Frissta” som jag fortfarande säger. Korrekt. Vi pratade i nästan två timmar medan Stella som vägrade iPad plockade ihop ett helt sortiment från den integrerade inrednings och leksaksbutiken. Dyr intervju.
Vi fotade i Sparsör, i barndomens backe där bokbussen stannade, med utsikt över stunning Öresjö. Jag får samma känsla vid den vyn som i Beaulieu i maj. Höga berg som ramar in vatten, det verkar vara min grej. I Borås även täckta av skog. Dramatiskt. Flickan lämnade och vi strosade kvar. På barndoms gator, lekplatsen, den långa backen ner mot skolan. Som fortfarande var brant, faktiskt. Doften av nypon överallt. Jag kände den på ön häromdagen och fick direkt ett sting. Nu minns jag varför. Mina första åtta år kantas av doften.
Vid skolgården, hjärntumult. ”Det här är ju där de spelade in Cirkeln!” tänker jag. Men det är ju en bok Josefine, inte en film ännu. Du har utan att veta det visualiserat din första skolgård till handlingen i boken.
Helt fantastiskt tycker jag, hade någon bett mig beskriva min skolgård i förrgår hade jag inte kunnat. Men mitt undermedvetna visste hela tiden.
Efter att ha hittat skolklockan som går långsamt när man tittar på den, kollat in i skolsalen, ätit lunch på gården. Då badade vi i Öresjö. Det var nytt, har aldrig sett badplatsen eller Djursholmsvillorna som gränsar förut. Otroligt fint. Vi tog bussen som går en gång i timmen, möttes av Celtic i mängder. Ångrade att jag inte köpt biljett. Men fick en bild på Sofia i ”Future Reader – New York Public Library”- tröja och kastade mig på tåget. Efter ett överraskningsmöte med Stellas syssling.
Nu längtar jag inte lika mycket till ön, jag vill bara åka tillbaka till Borås.
Artikeln publiceras i samband med bokmässan i september.

20130808-091447.jpg

20130808-091536.jpg

20130808-091608.jpg

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

