Vägen till kontraktet 4 – hur mycket är du beredd att ändra?

20130721-092015.jpg

Så. Det ena stora förlaget tyckte att texten hade starkt driv, bra språk men att historien kunde förenklas. Göras mindre underhållande.
Det andra stora gillade just det och nästan allt annat och gav mer tydliga detaljerade riktlinjer för vad som borde ändras. ”Första delen är för lång, är den kanske självupplevd?” (Oops …) ”Huvudpersonen behöver mer djup i mittendelen” etc. Extremt värdefull input. Jag hoppas att få träffa den här förläggaren snart och tacka henne personligen.
Så.
Jag blev lite gravid igen.
Jag är inte jättebra på att vara det, så allt fick vila. Men i huvudet brann det.
Sofia föddes i oktober 2012 och först under våren 2013 tog jag tag i manuset på allvar. Strök, strök, strök. Oj så nyttig tiden som gått varit. Kan ni tänka, inte ens jag ville läsa tio sidor om en förlossning efter att ha genomfört två olika … Trots att den var min egen.
Jag såg snart att allt i texten som inte var i närheten av självupplevt var mycket bättre än resten. Så en sjukdom åkte också ur. Tjugo sidor; gone bara!
Jag tyckte det var intressant att jag på 300 sidor missat att förklara varför Caroline är som hon är.
Jag visste det ju alldeles tydligt. Så det blev tilläggen. Det nya. Väva in hennes bakgrund, tankar. Scener från förr.
Doft av blodig syren.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

