Utdrag ur novellen

20130714-185916.jpg

Ja. Jag håller på med den, det tar sig. Storyn ändras under tiden, jag tycker om det. Imorgon lämnar M ön för jobb och jag kvällsskriver i kökssoffan igen. Just nu leder AIK i Radiosporten, grillen doftar som en slaktares himmel och ena barnet sover, andra kollar Totoro.
Men det är mulet, för balansen.
—-
Skymning.
Jag är så vansinnigt jävla kär i dig. Säger jag.
Inte. Men jag tänker det när jag längtar. När vi ses vet jag inte om jag är det.
Med vin är jag. Utan är jag kanske.
Osäker.
Det dunklar. Barn somnar sakta i sängar.
”Rött eller vitt?”
”Gärna”, svarar jag.
Jag tar glaset ur din hand med långsamma fingrar. Utan att tänka fast har jag någonsin tänkt så mycket?
Gäster strömmar till. Jag tappar dig ett tag. Kan andas igen men aldrig slappna av. Noterar din rygg vid verandan. Fastnar där. Du i samtal. Gestikulerar lagom. Får åhörarskara att skratta och tindra.
Som jag älskar den du är då.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

