Vägen till kontraktet – del 2

20130708-101726.jpg

Så, jag dansade. Där var vi.
Och skrev, gjorde jag. Med nyvunnet självförtroende. I den här vevan fick jag nämligen också ett utlåtande från en av Sveriges främsta litterära agenter ”vi tror att din bok har stor möjlighet att slå, både i Sverige och utomlands …”.
Rena rama Autobahn till framgång, eller hur?
Sommaren 2011 började jag sätta teckenmål. 10000 tecken per dag. Ungefär. Jag skrev från Gotland i idyll. Balkongen på Jungfrugatan i storstadspuls. Min man tog med barn och hund på väldigt långa promenader. Under hösten skrev jag på heltid, levde ”författardrömmen”. Främst satt jag på ett café vid Ellen Keys park i Vasastan. Det var precis så fantastiskt som jag utmålat, detta att bara vara i historien hela dagarna. Jag åkte på mitt livs första Bokmässa i Göteborg. Den stormade mig och gjorde mig helt övertygad om att världen jag så gärna ville vara en del av gillade mig tillbaks.
I oktober 2011 började jag som projektledare på Kungliga Biblioteket. Nytt jobb med resor till såväl Boston och New York som Umeå och Lund gav givetvis mindre skrivtid. Men på lucia samma år skickade jag. Till förlaget där förläggaren varit så lovordande. Sen skickade jag även till det största, skrev ut på tryckeri i Garnisonen. Åh att hålla bunten, väga den i händerna, inse att den inte går ner i en postlåda.
Det blev 2012, vi åkte till Koh Phangan, jag vakade vid telefon och mail.
Och hörde: ingenting.

20130708-102343.jpg

3 thoughts on “Vägen till kontraktet – del 2

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

