Vägen till kontraktet – del ett av säkert hundra

20130705-121604.jpg

Jag vet hur idén till romanen föddes, jag minns ögonblicket. Vi bodde högst upp med utsikten ni ser på bilden och jag med min höjdrädsla försökte visualisera att sitta på terrassen med den bebis vi gick och drömde om. Jag tog aldrig med mina barn ut, men tanken och rädslan födde en prolog. Som vilade ganska länge. Detta var cirka 2008?
Herregud, i fem år har jag tjatat hål i huvudet på mina nära om att jag ”skriver en bok”.
Iallafall.
Sen satt jag i svärföräldrarnas hus i Småland minns jag, skrev lite till. Testade på en Johan i min närhet. Som var positiv. Så jag fortsatte, från ett flickrum i Varberg. Nu är vi inne på 2009. Sen blev jag äntligen gravid med Stella, det tog över.
Hon föddes i april 2010. Den klassiska föräldraledigheten i kombination med barn som sov bra gav skrivtid. Men jag var fortfarande vilse under den här tiden. Jag bara ”aa ja tänker mig en TRILOGIIII liksom å här är synopsis”.
Det var tur att jag träffade Leffe Delo.
Via sajten 1av3 hittade jag honom i en chatt. Frågade om man kunde anlita honom att bara kika på synopsis. Det kunde man. Vi sågs på ett café någon vecka senare och som han skällde ut mig.
Tur.
”Tre böcker säger du? Detta är ju fan knappt stoff till en? Vad ska du fylla ut med? Tristess?!”
Eh …
Men ni förstår ju att han sa snälla grejer också, annars kanske jag suttit kvar där och grinat.
”Du har språket, inget snack om det. Och storyn är skitbra. Men det är en bok. Högst.”
Jag gick hem, surade ett par timmar och insåg såklart att han hade rätt.
Så jag jobbade om. Efter ett tag våghalsade jag lite, skickade ett par kapitel till en av Sveriges mest kända förläggare. Som svarade!
”Du skriver mycket bra och mycket säkert …” Och bad mig skicka hela när den var klar. Samt tipsade om att fokus skulle ligga på en annan del av historien då barnlöshet var tämligen uttjatat.
Tror ni jag dansade?

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

