Jag åker till Borneo – igen

20130704-094709.jpg
Ja. Jag måste tillbaka. Till skrivbordet i min Sukau. Igår kväll messade grannen ”jag fotar ugglebebisarna nu nedanför din tomt, är du vaken?”.
Om jag var! Lånade hennes kikare och nästan grät av lycka när de små bollarna uppenbarade sig. Jag har hört deras ynkliga pip om kvällarna men inte fattat. I natt väcktes jag dessutom av deras föräldrar, hoandes utanför mitt sovrumsfönster.
Jag har varit på Borneo två gånger, den första resan gav ett möte i regnskogen med orangutang. Andra resan tog oss än längre in i djungeln. Litet propellerplan till ingenstans, sedan jeep på obefintliga stigar två timmar rakt in i skogen.
Där bodde vi i hyddor, vid en flod. Man fick skriva på avtal om att man verkligen förstod att man riskerade sitt liv om man lämnade området.
Det var vi och National Geographic. Jag letade mest efter Gibbonapor och elefanter men blev mer och mer intresserad av fågellivet. Det var verkligen en sport nämligen, att hitta alla dessa fantastiska Hornbills. Igår med kikare på egen gräsmatta mindes jag i kroppen hur det var.
Nästa bok utspelar sig på Borneo och det är klart jag måste åka dit igen.
Research börjar: nu.

20130704-094733.jpg

20130704-094827.jpg

20130704-095102.jpg

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

