Boktips: Bortom varje rimligt tvivel

20130702-081623.jpg

Jag hörde Malin Persson Giolitos vackra stämma för första gången i ett morgonpass. Jag vaknade till inslaget i en ljuv liten etta på Kungsholms strand och fastnade för historien om kvinnlig jurist som inte får vara gravid på kontoret. Eftersom det var snoozetime uppfattade jag inte namnet på vare sig bok eller författare och i bokhandeln visste de inte vad jag menade. (Bokhandeln var PocketShop och eftersom boken just släppts i inbundet var ju jag på helt fel kurs, vad lite man visste då!)

Några år senare satt jag på Maximteatern i Stockholm och en bekant röst snirklade sig fram mellan bänkraderna. Där var hon ju! Och där var boken! ”Dubbla Slag”!
Jag rusade fram till signeringsbordet i paus, berättade storyn om radion och jo, nog hade hon suttit där alltid. Väl hemma var boken ännu bättre än jag hoppats och då hade jag ändå laddat i två år …

Jag ska ärligt säga att jag köpte ”Bortom varje rimligt tvivel” mycket för att jag älskar omslaget och författaren. För Malin och jag hänger numer runt lite i de här sociala medierna och har träffats fler gånger sedan Maxim. Jag läser oftast inte krim. Eller vad det kallas. För mig behövs det ett lite snirkligt men vardagligt språk och gärna någon sorts relationsproblem.
Men tror ni jag kunde lägga den här snyggingen ifrån mig?!
Nej!
Den är spännande från sida ett, otroligt genomarbetad, givetvis med fantastiskt språk och den är något jag tror folk kommer läsa även många år från nu.
Och hunden överlever, det har hon lovat. Den smarta, roliga, begåvade och vackra vackra Malin Persson Giolito.
Köp den nu. Just do it.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

