Det finns en ton som Patrik Lundberg har

Gul utanpå

Gul utanpå

Det finns en ton. Jag kan inte förklara det på annat sätt, texterna som stannar hos mig är annars rätt så olika. Tema, intrig, karaktär, uppdelning, form – oftast skiljer de sig åt. Men tonen, tror jag, är samma.

Böcker som har den blir ofta mina gå bort-presenter. I stället för en flaska vin eller en blomma försöker jag anpassa böcker efter vad jag tror att värden vill läsa. (Ibland säkert efter vad jag tycker att han eller hon borde läsa.)

Hittills på listan finns bland andra Stiellis fantastiska ”Jag älskar dig inte” och Mannes ”Berg har inga rötter”. För barnen alltid ”Tio vilda hästar”. Nu har jag hittat årets: Patrik Lundbergs ”Gul utanpå”.

Jag har följt honom på twitter länge, visste nog inte att han skrev en bok, tyckte mest han var himla fyndig på få tecken. Sen har jag en fin vän som jobbar på förlag som ger ut extremt bra litteratur. Och jag tror det var hon som skrev titeln när jag först såg den. Den hade mig på stört. Och sen var det tonen. Igen. Jag provläste en sida dagen innan jag skulle resa till sol. Väskan var redan packad, med eget manus och andras böcker. Men jag kände det, jag var TVUNGEN att ha just ”Gul utanpå” med mig. Så mitt i allt packningsstök inför första semestern med två barn fick Marcus kombinera hemväg från jobb med att leta reda på den mycket slutssålda historien.

Jag är så glad att han lyckades.

Patrik har tonen, texten har drivet, historien är både personlig och intressant. Han beskriver hur han uppvuxen i Sölvesborg får möjligheten att resa tillbaka till Korea för att hitta sina föräldrar. Vi får följa med honom i ett annat lands vardag när den korsar hans svenska dito. Boken får mig att skratta högt, gråta, vilja läsa mer. Den har tonen, helt enkelt.

Så, bjud mig på middag 2013 eller klicka hem den här.

One thought on “Det finns en ton som Patrik Lundberg har

  1. Ping: Min romandebut får fantastisk form | Mellan gatan och ön

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

