Att relatera till ”Bästa Beatrice”

Jag är svensk. Född i Borås uppvuxen i Täby. Via Kungsholmen till Östermalm. Men jag kan ändå relatera till Jonas Hassen Khemiris text i dagens DN, märk väl RELATERA till, absolut INTE likställa mig med. Jag var 8 år när jag kom till Stockholm. Tjock, ful och med dialekt. Mina klasskamrater har berättat att de trodde att en Josefine skulle vara vacker och att besvikelsen varit total när jag kom in genom dörren.

”No offense.”

Min skoltid har mest handlat om att hitta gömställen. I buskarna innan ringning, bakom skåpen på högstadiet, längst bak i mörkret om någon skulle väljas till något. Det är ju logiskt att den som syns minst blir vald sist. Det kan ju vara därför, visst? Oftast lyckades jag inte, de hittade mig alltid. Men ibland fann jag tillhåll. Det fanns en fritidsgård, där folk höll på med musik. Det var jag bra på, riktigt bra till och med. Så jag fick vara med! Spela, sjunga!

Så en dag, jag kom dit och det var nytt i luften. Nya.

Plågoandarna, de hade hunnit före, spridit mina öknamn och fått ”kompisarna” med sig. En tjej stod upp för mig då, jag minns det för alltid, Erika. Hon skrek åt dom att sluta. Det hjälpte inte då men det hjälper mig nu.

Efter gymnasiet blev allt ljusare, jag hamnade på en utbildning där hela klassen tyckte jag var rolig. Rolig! Kul att hänga med! Så det gick fint för mig, till slut. Men fortfarande utgår jag från att alla avskyr mig i smyg, att gå till Ica kan många gånger vara en enorm ansträngning. Barnen har löst det mesta av det, kastat mig ut i systemet, att ha dem med mig utanför väggarna gör mig trygg.

Jonas text får mig att tänka så himla mycket på dem som inte kan göra som jag. Vinna över förföljarna. Jag kan känslan av livrädd men jag kan skaka den av mig, jag får bo kvar här. Med glåpord i huvudet och blekta blåmärken på kroppen men med ingen som skickar iväg mig.

Det gäller inte för de människor som Jonas beskriver. Men som jag önskar att det någongång kommer att göra det.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

