Books & Dreams på Skandiabiografen

Jonas Hassen Khemiri

Jonas Hassen Khemiri

När jag precis inlett arbetet med mitt första manus gick jag på ”Skriv för livet”. Ett författarevent ordnat av den helt eminenta och skönskrivande Christina Stielli. Väl hemma var jag mer övertygad än någonsin om att jag kan kan kan fullfölja drömmen. Efter det följde ett par Yourlife-event och igår fick jag chans till inspiration igen. På scen för att prata om skrivande och annat var bland andra Mikael Nyqvist, Gunilla Bergensten, Elsa Billgren och Jonas Hassen Khemiri. De två sistnämnda knockade mig totalt.

Som föräldraledig blir det en hel del dag-tv när man egentligen borde redigera och lojal som jag är med min tidigare arbetsgivare är det TV4 som står på för det mesta. Där är hon ofta, Elsa. Tjötar, tjötar i Äntligen hemma och Malousoffor. Så igår tänkte jag, nä inte nu igen. Men;

FÖRLÅT.

För herregud en sån rolig, karismatisk vältalig och härlig människa. Och så mkt svärta hon bär på och har skrivit om. Och TACK Elsa för att du också tycker att vintage kommit att kladdas ner alltför mkt av cupcake-smet. Igår hade jag inte kontanter nog så nu klickar jag hem hennes bok som inte bara innehåller vackra kläder utan hennes egna ord och historia. En gripande sådan.

Jonas då? Ja, vad ska jag säga. Jag brukar mycket sällan intressera mig för kända personer inte ha problem att konversera, vara lite lagom kul, smart rent utav. Men igår, efter hans fantastiskt smartironiska och samtidigt varma framträdande, då när jag hade chansen att prata alldeles kolossalt intressant och ensamt eftersom jag tajmade när alla andra hämtade vin. Då fick jag inte fram ett dugg. Tror det bara är ett fåtal AIK-spelare som lyckats med det tidigare. Nu sitter jag med ”Jag ringer mina bröder” och varvar det sedvanliga ”herregud så otroligt bra det är” med ”fan jag lägger ner, mitt språk blir aldrig lika fantastiskt”.

Och jag känner en grej mkt tydligt.

Jag kommer aldrig lämna ifrån mig mitt manus igen förrän jag nånstans vet att om jag träffar en författare av Khemiris kaliber kommer han eller hon i alla fall inte tycka att det är banalt. Många är de som kallat mitt manus för bladvändare och att kombinera den kvaliteten med det tunga ämnet förlossningsdepression är ganska exakt det svåraste jag stött på under processen.

Nu stryker jag och stryker, lägger till och adderar. Jag visste ju hela tiden varför Caroline gör som hon gjort, jag hade bara glömt att skriva det någonstans bland de 300 sidorna.

Tack Books & Dreams för att ni inspirerat mig till att inte slarva igen.

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

