Att redigera ett manus är ibland som att gå på KTH igen

Har gått igenom manuset en gång. Utskrivet. Antecknat sönder (de breda) marginalerna. Börjat importera i Scrivener men struntat i det, redigerar nu i open Office. Bytt titel. Tagit bort en sjukdom och en förlossning. Halverat en obehaglig tjej. Adderat obehagliga tillbakablickar. Funderat över vad huvudtjejen säger hos terapeuten. Strukit en massa ”eh, ja, alltså” osv i dialog. Nu är jag inne på det sista, se till att karaktärerna förs framåt genom handling och dialog. Och det blir som när jag läste Vågrörelselära på KTH; jag har ingen aning om vad jag gör.
1 mars, people. 1 mars.

20130225-081429.jpg

4 thoughts on “Att redigera ett manus är ibland som att gå på KTH igen

  1. Heja! Kan trösta dig med att jag också redigerar nu och att det är likadant för mig. Känner mig ibland helt vilse bland sidorna och vågar knappt hoppas att jag får ihop det.

    Funkade det inte bra med Scrivener alltså? Själv tycker jag det är ett väldigt bra verktyg, inte minst när man redigerar och behöver hoppa fram och tillbaka och hålla koll på vad som är klart och vad som inte är det.

  2. Det är härligt med redigering! Sista biten. Är där själv.
    Blir lite nyfiken på ”1 mars” – försökte leta efter något stort avslöjande… 😉
    Håller tummen för dig!

    • Ja det är mycket som lämnar ursprungstexten när man låtit den vila;) 1 mars var deadline till underbara Ann L. Nu läser hon och begrundar. Ska bli mkt skönt att få höra om jag tänkt rätt! Men nu ska vi se, jag hamnade på din blogg häromdagen, du ska debutera! Åh så underbart ju!

Kommentera

Blogga med WordPress.com.

