Semla utan socker

20130210-205923.jpg

Alltså herregud. Ni märker att jag inte ger mig på det här att baka utan kolhydrater? Well, tur var väl det. Jag har nämligen just gjort och klämt den godaste semlan och ja, jag fick medhåll från de som snaskade Tösse bredvid. Receptet är en variant på ett från http://56kilo.alltforforaldrar.se/fettisdag-lchf-semlor/

Fem semlor:

4 ägg
5 msk Ica Steviaströ
1 dl laktosfri vispgrädde
2 msk kokosnötmjöl
2 dl mandelmjöl
2.5 msk fiberhusk
2 tsk bakpulver
1.5 tsk kardemumma

Sätt på ugnen på 175 grader. Vispa ägg och sötning poröst. Häll sedan i alla andra ingredienser och rör om till en deg. Låt stå ca 5 min och sen formar du 5 bullar och lägger på plåt med bakplåtspapper. Avskräcks inte av kletigheten, det löser sig. (Fast tvärtom, då)
Grädda i 20 min och ta sedan ut dom och låt svalna helt.

Fyllning
Rejält med inkråm
6 msk grädde
2 dl mandelmjöl
3 msk Ica Steviaströ

Vispad laktosfri grädde

OMG!
Etc.

20130210-210722.jpg

20130210-210738.jpg

20130210-210757.jpg

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

