Julvört utan kolhydrater

Eller, ja. Det skulle bli juligt men det blev … Ett jäkligt gott bröd, bara.

Originalreceptet från Veves var:
5 ägg
1,5 dl crème fraiche
2 dl julöl
2,5 dl Pofiber
1,5 dl Fibrex
2 tsk bakpulver
3 msk Fiberhusk
2 tsk malen ingefära
1 tsk malen kardemumma
1 tsk malda pomeransskal
En liten nypa salt
Ev. lite sötning
(2-3 msk osockrad lingonsylt)

Jag hade vörtmix hemma och använde fyra teskedar av den istället för kryddorna i receptet. Därav den uteblivna julsmaken, I guess … Jag hade ingen sötning pga hatar Steviasmaken utan körde lingon. Ölen kan man byta ut mot ett ägg och lite grädde om man inte hittar glutenfri dryck.
Vispa ägg, CF och evt öl el grädde. Blanda ihop allt torrt och häll sen ner i smeten. In i bakplåtspapprad form och 200gradig ugn sisådär 30-40min. Mitt bröd fick underbar skorpyta och fin konsistens. Nästa gång ska jag ha i mer salt dock.
Nu vet ni det.

20121225-142226.jpg

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

