Författarkväll på Forma

I

Igår på Forma fick jag frågan ”vad heter din blogg då?” och jag kunde inte svara. Den behöver heta något. När jag var yngre modebloggade jag (jo det är sant). Jag hade storlek 27 i Serfontaine från Miami, en storlek small i Chloe-linnet och gömde mig bakom gigantiska Marc Jacobs-solisar. (japp, det var på den tiden det hette så, lovar). Bloggen hette ”En blivande Civilingenjörs ytliga inre” och jag är lite nöjd med den titeln fortfarande.

Well.

Igår på Forma ja, vilken sjukt inspirerande kväll! B Wahlströms bjöd på höstmustig soppa med tillbehör och två mycket intressanta författare i Elsie Petrén och Erika Vallin (Jesper Tillberg blev tyvärr hemma med sjukt barn). Elsie har varit verksam i många år medan Erika precis gjort superrosad debut med ”Flickan vid glastornet”. Båda inledde sina skrivarbanor under föräldraledigheten. Elsie började på ett deckarmanus när hon var hemma med sin dotter som nu hunnit bli 15 år. Hon skrev på ren lust, blev refuserad, men tappade inte modet. Erika sprang till närmsta café med dator under armen så fort hennes man kommit in genom dörren och för henne blev det jackpot på första försöket. Båda gick de skrivarakademien för samme Sören och har promenader som knep för att få ihop intrigerna. Elsie har numer en tydlig plan innan hon sätter igång, ”det blir så rörigt om man inte vet vem som är skyldig”. Erika skriver på uppföljaren och den här gången ska hon vara tjänstledig från sitt jobb som kulturredaktör på Elle för att skriva på heltid. Dessutom är det nu klart att Flickan vid glastornet blir film!

Jag har inte läst nästan något alls i YA-genren som vuxen, Cirkeln givetvis som jag älskade men annars inget men när författarna nämnde Gripe sög det till i magen. Jag älskade hennes böcker som barn! En annan favorit var ”Det blåser på månen” som jag letar i originalutgåva, pinga mig gärna om ni ser den någonstans. Nu ska jag så hänga på trenden genom att läsa en bok var av de tre författarna.

Återkommer med reaktioner när jag har dom.

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

