Blondie som barnvagnsbio

Jag såg Farväl Falkenberg som hyrfilm hemma i soffan när det begav sig. Vi har haft hus i Varberg sen innan jag föddes och för oss sommarturister är det nästan samma sak som att bo i Falkenberg. (jag är född i Borås men bor i Stockholm så är inte populär på något av ställena.)

Väl påslagen tror jag knappt jag andades under hela filmen. Storyn, musiken, den vajande vassen tog mig totalt och stämningen är fortfarande en sådan jag kan plocka fram fast det gått många år. När jag lämnade tillbaks filmen i butiken kändes det så tomt att jag gick tillbaka och köpte med mig den hem igen, bara för att HA den.

Idag såg vi Blondie på Klarabiografen, det är samme regissör och trots enorma förväntningar blev jag icke besviken. För herregud vilket foto, vilken musik, vilka klippbilder (vet inte om det heter så på film, på tv sa vi så) och givetvis vilka skådespelare. Det är ju lite att slåss med svängdörrar att säga att det är ovanligt med bra dialog i svensk film men det ÄR ju så och här funkar den. Moderns replik i inledning när hon inte svarar på frågan om när hennes hund ska bli pappa utan kläcker ”jag orkar inte kolla det nu” är bara ett exempel på oväntade replikskiften filmen igenom. Bildspråket är ännu finare, härvan av koppel i handen, träden som vajar utanför poolhuset, ljusreflektionerna från kronorna på väggarna i samma hus … Och så kläderna, herregud KLÄDERNA! Kan man få någon sorts lista i nån tuff modeblogg någonstans, Alexandras kappa tex, varifrån?!

Medan ni nu alla ska rusa till biograferna för att se ska jag blott undra två saker;

Vilka psalmer är 297 och 303

och

Varför vaknar ena systerns man vid andra systerns säng?

 

Kommentera

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

